Dat vind ik nou lekker!



Een praktisch lege fles shampoo vullen met wat warm water nog een laatste keer volop schuimend je haar wassen en daarna die fles met een gerust hart wegmikken in de wetenschap dat hij écht helemaal leeg is. Dat vind ik nou lekker!  

Of een saladedressing maken door in een bijna leeg potje pesto de andere ingrediënten te mengen; even schudden en achteloos complimentjes in ontvangst nemen. Heerlijk! 

Dingen opmaken, leegmaken, wegwerken is een prettig en onschuldig genoegen dat niet alleen niets kost maar mijn - toch al zonnige natuur - puur ten goede komt.

Mijn hele dag was goed toen ik laatst ontdekte dat een dure tube zonnebrandcrème - die al een jaar of wat stond te niksen in de linnenkast - boven verwachting voldoet als handcrème. Niet alleen om het geld dat ik bespaar door even geen handcrème te hoeven kopen of om het milieu dat ik ontlast doordat ik niets ongebruikt weg mik.

Het gaat puur om het plezier van het opmaken van iets, en dat gecombineerd met mijn inval om iets te gebruiken voor een ander doel dan het bedoeld was.

Zo maakte ik van te klein geworden kinderkleertjes een vrolijke lappendeken.

Letters van een incompleet scrabblespel gebruikte ik met veel plezier om naambordjes bij een kapstok mee te maken en een grote landkaart heb ik omgetoverd tot behang voor ons kleinste kamertje. 

Een ander staaltje van vrolijk hergebruik passeerde toen onze dochters ieder - via markplaats - een tweepersoonsbed op de kop tikten en ze vervolgens ook het bijpassende 2-persoonsdekbed wilden hebben.

Dat ging me aan mijn hart want wat had ik dan nog aan die prachtige, wollen 1-persoonsdekbedden in mijn dekenkist?

Toen heb ik een list verzonnen. 
Ik knipte een 1-persoonsdekbed in de lengte doormidden en werkte die met de naaimachine met de zigzagsteek af. Deze twee helften stikte ik ieder aan eenzelfde 1-persoonsdekbed.

Zo toverde ik in een half uurtje van drie 1-persoons, twee 2-persoonsdekbedden. De meiden sliepen heerlijk en de dekenkist puilde niet meer uit.

Ik besmet graag anderen met het simpele genoegen van: 'het vindingrijk opmaken!'  Omgekeerd, als iemand van u een tip voor mij heeft houd ik me graag aanbevolen.


 

4 opmerkingen:

  1. En wat een plezier hebben we van die lappendeken gehad!!! En nog steeds trouwens. Leuke blog Jaquelien, heb 'm net ontdekt en ben 'm aan het doorpluizen, heel inspirerend. Saar ligt nog heel regelmatig op, onder of in de leuke lappendeken. En ik vond het zo'n leuk idee dat ik ook van haar oude kleertjes een sprei heb genaaid, maar dat was -zonder naai ervaring- nog best een pittige klus! liefs Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al een oud berichtje, toch even een berichtje. Ben even aan het rondneuzen op je blog. Dit vind ik zo herkenbaar. Potjes en flesjes leegmaken en dan lekker een opgeruimd gevoel hebben.
    Zo ben ik mijn oude shampoo aan het opmaken, lang niet zo goed als mijn nieuwe shampoo. Maar het moet leeg, want dat heb ik 2 flessen (shampoo + conditioner) die weg kunnen. En ze zo in de prullenbak kieperen kan ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je Margriet, ik heb ook wel eens gehoord dat mensen soms shampoo die ze over hebben gebruiken als schoonmaaksopje... maar met conditioner kan dat denk ik niet.... Succes en geniet straks van het opgemaakte en opgeruimde gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet niet of je dit nog leest... maar ik vind dit een heel leuke column. Ik maakte van een overcompleet dekbed een kussen, een strook aan een smal uitgevallen 1-persoons dekbed om dat wat royaler te maken, en een theemuts. De rest zit in een verhuisdoos met vulmateriaal, komt vast nog wel eens te pas.
    Ik kwam hier via Teunie Luyk.

    BeantwoordenVerwijderen